onsdag den 22. juli 2015

Fodring af den glade amatørs hest og GIVE AWAY!

Det er meget vigtig at hesten har godt grovfoder til rådighed i form af hø, wrap eller græs, da den har brug for fibrene. 

-Jeg har ingen uddannelse i at fodre på min hest, men jeg har set resultatet af en hest der ikke får hø nok, så derfor er det det første jeg skriver om i mit indlæg om fodring. 

Som lille privat stald, får jeg ikke mit hø analyseret, selv om det ville være optimalt, at vide hvor meget eller hvor lidt det indeholder af bla. de vitaminer og mineraler  og foderenheder som min hest har brug for.  Det viser sig drastisk hurtigt, de år hvor høet ikke er godt. Så kan man give hø ad libitum og hesten er alligevel svær at holde i huld. 
Jeg er glad for hø med en grov struktur, der må gerne være andet i end bare græs, men selvfølgelig har jeg et overblik over min mark, så jeg ved der ikke kommer noget i høet hestene ikke kan tåle. Sidste år fik jeg hø ind, der var høstet med en gammel grønthøster, det duede slet ikke, hestene gider ikke det snittede hø og jeg havde SÅ meget spild. Den kræsne Alexis fik slet ikke nok hø, fordi hun ikke gad spise det, der blev serveret.
Mine heste får altid deres hø i små-maskede hønet, så det holder længere, samtidigt med jeg giver hø tre gange fra de kommer ind om eftermiddagen til jeg slukker i stalden omk. kl. 23 i vinterhalvåret. Jeg vil allerhelst komme til hønet, der ikke er tomme om morgenen, men det sker desværre sjældent. Kg-mæssigt får mine store heste op mod 10 kg dagligt. Husk at det er HØ og IKKE halm hesten skal æde!

Nok om hø! 


Fra jeg selv overtog styrringen af fodring af min hest, har jeg brugt foder fra Pavo. Jeg har haft mange for skellige heste gennem stalden, og jeg har endnu ikke haft en, der ikke vil spise Pavos foder. 

Det startede med jeg havde en fuldblods hoppe, der blev meget sur og dum. Hun blev fodret med havre som hovedbestanddel af hendes foder. Det er omk. 9 år siden nu, at det første gang kom mig for øre, at brug af for meget korn og særligt havre kunne have en eller flere negative bivirkninger.
Jeg valgte den gang at prøve Pavos Condition, og med et trylleslag (Nej intet mindre!) blev min hidsige hoppe blid som et lam, både i boksen og under ridning. Der gik kun en uge fra vi tog kornet fra hende og erstattede det med Condition før miraklet indtraf. Det er den oplevelse, der siden har gjort at jeg bruger Pavo. Et andet havrefrit produkt kunne nok have gjort det samme for hesten, men siden hen har problemstillingerne været nogle andre, og jeg har altid kunnet finde en løsning hos Pavo. I øvrigt er det smart at bruge det samme fodermærke, så kan man nemmere ændre i fodertypen uden at være bekymret for dumme reaktioner og indkøringsperioder. -Sådan er det i hvert fald med Pavo.

Til de heste jeg bruger meget, sådan som med Alexis, bruger jeg Pavos All Sports. Både Condition og All Sports er pillefoder, det giver god tykketid og de kan ikke sortere i fodret. Desuden er det ikke nødvendigt med en hel krybbe fuld af foder, for at hestens behov er dækket. Det er både sundest for hesten og for min økonomi.

Jeg tænker, at som travl ridemor skal jeg ikke bekymre mig mere end højest nødvendigt, men have tillid til at det foder jeg bruger, indeholder alt det min hest har behov for. Hestene skal være sunde og se godt ud!

Hos mig får hestene foder tre gange om dagen: Morgen, aften og nat. Fordi jeg ikke er hjemme til at fodre til middag bliver det sådan. 

Morgenfodringen er den, der skal gå hurtigst, så der er det som regel bare pillefodret. Til aften igen pillefoder og Daily Plus (Lucerne). Til natten får de pillefoder, DailyPlus og opløste roepiller. Til dagligt bruger jeg helt alm. roepiller, når jeg så har glemt at blande dem op om morgenen, får de Pavos SpeediBeet, det er hurtigt opløst!.
De dage jeg ikke rider, får Alexis ½kg mindre AllSports, da det egentligt er et foder med massere af energi, så er det vigtigt ikke at få givet for meget på fridage. Jeg vil hellere give en gang Slobber Mash efter ridning, hvis jeg tænker det har været hårdt for hesten end jeg vil overfodre til dagligt. Desuden elsker min hest mig for, at den må få Slobber ind i mellem! 
Mens det er varmt eller i perioder, hvor jeg synes min hest sveder ekstra meget, bruger jeg Pavos Elyte.

Jeg er vild med at nørde i foder, men faktisk synes jeg det er vigtigt at holde det så simpelt som muligt. Samtidigt giver brugen af et fuldfoder mig en forvisning om, at min hest får det den har behov for, hvis jeg ellers giver den, den mængde den har behov for. Synes jeg hesten tager for meget på og jeg må skære ned i mængden af fuldfodret, supplerer jeg altid op med VitalComplete, som er et vitamin og mineral tilskud.


Om det er dyrt at fodre en hest, det kan man altid diskutere, men jeg ved at den korrekte fodring gør forskellen, på om man har en hest der trives eller en der ikke gør.


Jeg laver en give away! Jeg trækker d. 2. aug. 2015 lod om en 6 kg Slobber Mash mellem kommentarer til dette indlæg! Glæder mig til at høre, jeres tanker om foder til jeres hest eller spørgsmål til hvad jeg har skrevet!



Indlægget her er lavet i samarbejde med Pavo Danmark.

Læs mere om Slobber Mash her 

15 kommentarer:

  1. Bruger også Pavo (også på rideskolen) og er fuldt ud tilfreds med det. Kan godt lide hestene har fri adgang til wrap eller hø når de går på fold om vinteren og ellers græsfold suppleret med wrap eller hø, alt efter hvor meget hesten kan holde til at æde..

    SvarSlet
  2. Jeg fodrer mine køreponyer med care4life, som jeg synes de trives fantastisk på. ��

    SvarSlet
  3. Jeg fodre vores heste med HorseLux, og Mister der har haft muskel-problemer får ekstra tilskud til at opbygge og vedligeholde hans muskler, og samtidigt minimere mælkesyre efter træning, fra Hippolyt og det har vidst gode resultater! :-) .. Og selvfølgelig får de det nødvendige grovfoder som du også skriver om.

    SvarSlet
  4. Foder har altid været en jungle for mig fra da jeg overtag Min nuværende konkurrence hest.

    I vinters fodere jeg med compete, synes dog ikke helt det leve op til mine forventninger.

    SvarSlet
  5. Jeg fodre også med Pavo og er yderst tilfreds. Konkurrencehesten får allsport og slobber og de andre får Condition og vital. Vi fik en, knap så pæn, plag hjem og efter en uge på vital var hun rigtig fin igen! Der ud over får de selvfølgelig masser af hø!

    SvarSlet
  6. Elsker Slobber. Bruger det som restitutionsfoder og som det ekstra lækre måltid. Og det bliver altid spist op

    SvarSlet
  7. Ja, kunsten at fodre korrekt er nærmest en videnskab.
    Herhjemme står den også på så meget hø/grovfoder som de kan spise, da det for mig også er byggestenene til en sund hest.
    Der udover fodrer jeg med produkter fra Equifirst, men har hørt rigtig meget godt om Pavos produkter.
    Har flere gange brugt deres Slobber mash med super gode resultater.
    Og hestene eeeelsker det 😉

    SvarSlet
  8. Ja, kunsten at fodre korrekt er nærmest en videnskab.
    Herhjemme står den også på så meget hø/grovfoder som de kan spise, da det for mig også er byggestenene til en sund hest.
    Der udover fodrer jeg med produkter fra Equifirst, men har hørt rigtig meget godt om Pavos produkter.
    Har flere gange brugt deres Slobber mash med super gode resultater.
    Og hestene eeeelsker det 😉

    SvarSlet
  9. Ja, kunsten at fodre korrekt er nærmest en videnskab.
    Herhjemme står den også på så meget hø/grovfoder som de kan spise, da det for mig også er byggestenene til en sund hest.
    Der udover fodrer jeg med produkter fra Equifirst, men har hørt rigtig meget godt om Pavos produkter.
    Har flere gange brugt deres Slobber mash med super gode resultater.
    Og hestene eeeelsker det 😉

    SvarSlet
  10. Ved lodtrækning kom Sine Nyrups Navn op af hatten!
    Sine send din adresse til mig på 25524955, så kommer der en sæk slobber til dig😊

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Sender en sms i morgen, på et beder tidspunkt end nu. :-) God aften.

    SvarSlet
  13. Bliver nød til at spørger hvornår den bliver leveret??

    SvarSlet
  14. Nu i dag, den er faktisk på vej!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhh, må hurtigt hjem fra skole og tjekke! :-) tak.

      Slet