fredag den 5. maj 2017

Longering, når tiden er knap....

...Men også for at gøre hesten stærkere.
Alexis har lige så meget temperament som sin ejer. Hun er en dame og kan ind imellem være meget diskussionsparat. Efter mange fridage, som jo altså får, når man er ejet af en rytter, der også har barn og job, bliver kroppen lidt stiv og energien er i top.
For at undgå Alexis kommer til skade, fordi jeg er nød til at slås med hende, for at få hende til at blive i rammen og acceptere at når vi rider er det mig der sætter den, starter jeg ofte op efter pause med en longedag.
Jeg bruger et Passoa longesystem til Alexis, da jeg tror på at det er med til at aktivere bagbenene, og at netop det er nødvendigt for at kan få overlinjen lavet rigtigt og få sug ude på biddet.
Alexis accepterer longen rigtig godt. Jeg kan faktisk styre hende udelukkende med stemmen, medmindre jeg longerer en dag, hvor hun faktisk er lidt træt, så er hun doven og jeg er nød til at tage en longe pisk i hånden.
Jeg kører et system med fem minutter på hver volte to gange, så jeg longerer altså kun minutter. Selv om jeg tror på longering er en god træningsform, der både er godt for Alexis fordi hun ikke spænder så voldsomt op og fordi hun laver muskler og dermed bliver stærkere, så tror jeg ikke det er sundt for hende at løbe mange kilometer rundt og rundt. Det slider og bliver til unødige kilometer.
Samtidig kan jeg longere mens Arn leger i sandkassen, for jeg kan nemmere komme hen og  hjælpe ham eller følge efter ham, hvis han går. Alexis synes stadig Arn er ret sød, det er sjovt at den store hidsige dame bliver helt mild og blid når Arn er den. Hun er forsigtig og står stille når han vil klappe hende.
Jeg glæder mig efterhånden til Alexis skal hjem og være selskab for Axl. Jeg krydser for det kan blive en ikke alt for våd sommer, så ridningen kan få maks gas.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar